Algemene
Betalings- en Leveringsvoorwaarden
KlusGilde Noord Holland
Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel in Amsterdam, nr.37096459.
ALGEMEEN
a. Deze voorwaarden zijn bij uitsluiting van eventueel door opdrachtgever
gebruikte algemene voorwaarden van toepassing op al onze offertes,
overeenkomsten, Werkzaamheden en levering, tenzij schriftelijk anders
overeengekomen.
b. Deze voorwaarden worden onderdeel van de overeenkomst door aanvaarding van
onze offerte en/of verlening van een opdracht aan ons.
c. Van deze voorwaarden kan slechts schriftelijk worden afgeweken. Elke
afwijking van onze voorwaarden heeft slechts betrekking op de desbetreffende
Overeenkomst.
d. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen maken deel
uit van de overeenkomst voor zover de offerte en/ of overeenkomst ernaar
verwijst. Voor zover zij door ons zijn vervaardigd blijven zij ons eigendom.
e. Op al onze offertes, overeenkomsten, werkzaamheden en leveringen is
Nederlands recht van toepassing. Slechts de Nederlandse rechter is bevoegd bij
geschillen daarover te oordelen.
2. AANNEEMSOM
Wij hebben het recht prijswijzigingen, ontstaan tengevolge van gewijzigde
dwingende voorschriften en/of verhoging van lonen, huren, vrachten, prijzen van
bouwstoffen en materialen, verhogingen van tarieven, rechten, lasten, heffingen
en belasting, evenals wijziging in wisselkoersen die kostenverhogend zijn, na
totstandkoming der overeenkomst in de aanneemsom door te berekenen.
3. MEER - EN MINDER WERK
Verrekening van meer - en minder werk vindt plaats:
a. in geval van schriftelijke wijziging van de opdracht;
b. als gevolg van afwijkingen in de bedragen van stelposten en verrekenbare
hoeveelheden;
c. in geval wij voorzieningen moeten treffen doordat de opdrachtgever de
uitvoering van het werk schorst;
4. VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
a. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat wij tijdig kunnen beschikken
over alle voor het werk benodigde gegevens en goedkeuringen.
b. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat in, op, aan, onder of in de
nabijheid het object waarop het werk betrekking heeft geen asbesthoudend
materiaal en/of ondergrondse opslagtanks aanwezig zijn die uitvoering van het
werk kunnen belemmeren.
c. Alle voor het verwijderen en afvoeren van asbesthoudend materiaal en/of
ondergrondse opslagtanks te nemen maatregelen zijn voor rekening en risico van
de Opdrachtgever.
d. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat werkzaamheden en leveringen
van derden zodanig plaatshebben dat het werk ongestoord en zonder vertraging kan
worden uitgevoerd.
e. Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade en kosten, ontstaan tengevolge van
vertraging door oorzaken aan zijn zijde.
5. BOUWSTOFFEN
a. Opdrachtgever is bevoegd bouwstoffen en materialen voor eigen rekening te
(laten) keuren. Materialen en bouwstoffen, door de opdrachtgever beschikbaar
gesteld, worden geacht te zijn goedgekeurd.
b. Vanaf het moment waarop materialen en bouwstoffen op het werk zijn
aangevoerd, is het risico van verlies, diefstal en/of beschadiging voor rekening
van de opdrachtgever.
6. OPLEVERING EN ONDERHOUDS TERMIJN
a. Het werk wordt geacht te zijn opgeleverd dertig dagen nadat wij schriftelijk
of mondeling aan de opdrachtgever hebben medegedeeld dat het werk is voltooid,en
de opdrachtgever nagelaten heeft het werk binnen die termijn op te nemen.
b. Kleine gebreken welke binnen dertig dagen kunnen worden hersteld zullen geen
reden zijn tot onthouding van goedkeuring.
c. De opdrachtgever, die het werk niet goedkeurt, is verplicht dit tijdig
schriftelijk en gemotiveerd aan ons mede te delen.
d. Nadat sinds oplevering dertig dagen verstreken zijn, zijn wij niet meer
aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behalve indien het werk een
gebrek Bevat dat op de dag van oplevering niet is of had kunnen worden ontdekt,
en ons daarvan binnen zes weken na vaststelling van het gebrek schriftelijk
mededeling is gedaan. Elke rechtsvordering ter zake van deze gebreken verjaart
door verloop van twee jaren na het tijdstip van oplevering.
7. SCHORSING EN BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT
a. Indien het werk langer dan veertien dagen geschorst wordt hebben wij het
recht evenredige betaling te verlangen voor het uitgevoerde gedeelte van het
werk.
b. Indien de schorsing langer dan één maand heeft geduurd zijn wij bevoegd de
overeenkomst te ontbinden in de staat waarin het werk zich bevindt, Alsdan
alsmede in geval van opzegging van de overeenkomst door opdrachtgever. Hebben
wij recht op de gehele aanneemsom, vermeerderd met kosten die wij als gevolg van
de niet voltooiing hebben moeten maken, en met de door de opzegging gelede
schade, verminderd met onze door de beëindiging bespaarde kosten.
8. BETALING
a. De (termijn van de) aanneemsom is opeisbaar zodra de voorwaarde is vervuld
waarvan betaling afhankelijk was gesteld, of na oplevering. Betaling dient
uiterlijk binnen veertien dagen na factuurdatum te geschieden.
b. Verrekening met tegen vorderingen is slechts toegestaan voor zover de
tegenvordering uitdrukkelijk door ons is erkend.
c. Ingeval van niet-tijdige betaling is opdrachtgever vanaf de veertiende dag na
factuurdatum van rechtswege in verzuim. Vanaf die dag is opdrachtgever de
wettelijke rente verschuldigd, evenals eventuele gerechtelijke en/of buiten
gerechtelijke kosten die wij moeten maken ter invordering van aan ons
verschuldigde bedragen . De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 10% van
de opeisbare vordering.
d. Wij hebben steeds het recht te verlangen dat opdrachtgever zekerheid stelt
voor de betaling der (termijnen van de) aanneemsom, alvorens wij gehouden zijn
het werk voort te zetten.
9. WANPRESTATIE EN OVERMACHT
a. Indien opdrachtgever een verplichting uit overeenkomst(en) met ons niet
nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard, of zijn faillissement of
surseance van betaling is aangevraagd, hebben wij het recht nakoming van al onze
verplichtingen jegens opdrachtgever op te schorten en alle overeenkomsten met
Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk te ontbinden, onverminderd ons recht op
vergoeding van schade, kosten en interesse.
b. In geval van overmacht zijn wij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden
zonder tot enige schadevergoeding jegens de opdrachtgever te zijn gehouden,
echter onder de verplichting hiervan terstond aan de opdrachtgever schriftelijk
mededeling te doen.
c. Onder overmacht wordt verstaan elke van onze wil onafhankelijke en ten tijde
van het tot stand komen der overeenkomst onbekende omstandigheid waardoor de
nakoming der overeenkomst tijdelijk of blijvend verhinderd wordt of in
redelijkheid niet meer van ons gevergd kan worden, waaronder; oorlog,
oorlogsgevaar, mobilisatie, oproer, staking, stagnatie of moeilijkheden bij de
productie en/of de bewerking bij ons of bij een onderneming waarvan wij grond -
of hulpstoffen betrekken, of bij het transport, overheidsmaatregelen zoals in
beslagneming, het niet verkrijgen van vergunningen, in –en uitvoerverboden,
brand, stormschade en overstroming.
10. AANSPRAKELIJKHEID
a. Wij zijn niet aansprakelijk voor gebreken, veroorzaakt of ontstaan aan het
werk door schuld of toedoen van opdrachtgever dan wel derden waarvoor hij
verantwoordelijk is.
b. In overige gevallen zijn wij slechts aansprakelijk voor schade waarvan
opdrachtgever bewijst dat het ontstaan aan onze schuld, dan wel die van onze
medewerkers, werknemers of vertegenwoordigers te wijten is.
c. Schade, bestaande uit gederfde winst of verminderde opbrengst komt niet voor
vergoeding in aanmerking.
d. Onze aansprakelijkheid voor schade als gevolg van dit artikel is beperkt tot
het bedrag waarvoor wij tegen dergelijke schade verzekerd zijn.
e. Voor zover deze beperking in rechte als onredelijk bezwarend mocht worden
aangemerkt, is onze aansprakelijkheid beperkt tot schade aan eigendommen van de
opdrachtgever en letselschade, uitgezonderd de daardoor gederfde winst en
verminderde opbrengst. Degene die schade opzettelijk of bewust roekeloos heeft
veroorzaakt kan geen beroep doen op enig beding tot beperking of uitsluiting van
aansprakelijkheid in deze algemene voorwaarden.
f. opdrachtgever vrijwaart ons voor aansprakelijkheid van industriële eigendom
in de ruimste zin van het woord.
g. Door ons gegevens adviezen zijn geheel vrijblijvend. Zij zullen nimmer tot
enige aansprakelijkheid onzerzijds kunnen leiden.
11. CONVERSIE Indien een beding in deze voorwaarden niet rechtsgeldig is wegens
strijd met dwingend recht, worden wij geacht met opdrachtgever een beding te
zijn overeengekomen dat rechtsgeldig is, en waarvan de inhoud en strekking
zoveel mogelijk overeenkomt met de inhoud en strekking van het ongeldige beding.
Beperkte voorwaarden klus - en dienstenservice:
· Minimale verrekening regietarief is 1 volledig uur. Vanaf 1 uur klusservice
worden de te verrekenen bedragen berekend per half uur.
· Bij klusservice tot en met 3 uur worden voorrijkosten in rekening gebracht.
· Indien afspraken voor werkzaamheden afgezegd worden dient dit langer dan 3
werkdagen voor uitvoer te gebeuren. Bij afzeggen 3 dagen voor uitvoer zal 35%
van offertebedrag of kosten gebaseerd op uurtarief en 8 urige werkdag in
rekening gebracht worden. Bij 2 dagen is dit 70%, resp. 100% bij 1 dag.
· Alle in opdracht van klant aangeschafte materialen zullen bij afzeggen
werkzaamheden in rekening worden gebracht.
· Indien niet tijdig aan de betalingsverplichting voldaan wordt zal een
herinnering verzonden worden. Indien ook na een 1e herinnering betaling
uitblijft zullen vervolgherinneringen en aanmaningen verhoogd worden met € 25,00
administratiekosten per herinnering of aanmaning. Vanaf datum 2e herinnering zal
ook wettelijke rente in rekening gebracht worden.
· Bij niet (tijdig) voldoen aan betalingsverplichting zullen alle incassokosten
aan de opdrachtgever doorberekend worden.
· Standaard garantie op uitgevoerde werkzaamheden is 2 jaar mits de klant aan al
zijn/haar financiële verplichtingen heeft voldaan. Uitzonderingen op
garantieperiode worden vooraf mondeling of schriftelijk met klant besproken.
· KlusGilde Noord Holland is in bezit van een schadeverzekering t.b.v. de
werkzaamheden en in bezit van certificaat veiligheid.
· Betaaltermijn voor bedrijven is 10 dagen. Voor particulieren is dit 8 dagen.
· Door gunning van werkzaamheden verklaart de klant zich bekend en akkoord met
bovenstaande.